In gesprek met hoofd facilitaire dienst Quinten van Iersel
Tijdens de zomerperiode worden er aanzienlijk minder voorstellingen geprogrammeerd in het theater. Dat betekent echter niet dat het achter de schermen minder druk is. Voor sommige afdelingen breekt juist een periode aan waarin er eindelijk stevig kan doorgewerkt. We spreken met Quinten van Iersel, hoofd facilitaire dienst, over het takenpakket van zijn afdeling en wat er deze zomer zoal staat te gebeuren. En stellen hem direct de vraag of de prachtige houten vloer nog een opknapbeurt gaat krijgen en waarom de entreedeuren zo zwaar zijn.
Wat doet de facilitaire dienst?
'Als facilitaire dienst van het theater focusen wij ons op het gebouwbeheer, zoals verlichting, brandmelders en luchtcirculatie. We openen 's ochtends het theatergebouw en bemannen tot 09.00 uur de receptie, waar we leveranciers en monteurs ontvangen. Onze taken omvatten onderhoud, reageren op meldingen, storingen verhelpen en de veiligheid waarborgen, zoals het inspecteren van nooddeuren, zelfs tijdens voorstellingen. Aan het einde van de dag sluiten we alles netjes af, wat maakt dat we uiteindelijk de hele dag aanwezig zijn.'
Welke merkwaardige meldingen heb je al meegemaakt?
'Korte tijd geleden is voor de eerste keer ons brandalarm afgegaan, dat gebeurde tijdens een voorstelling. Dat is een moment waarop de kennis op papier en wat je geoefend hebt, in de praktijk wordt getoetst. Zelf heb ik een aantal jaren ervaring als vrijwilliger bij de brandweer, dus van zo'n melding word ik persoonlijk niet zenuwachtig. Toch is het fijn om te zien dat de evacuatie uit de zaal soepel en volgens plan verliep.'
'Wat me persoonlijk ook altijd bij zal blijven, is het moment dat we samen met een politieteam een preventieve explosievenscreening door het gebouw deden in het kader van de komst van de koning bij de officiële opening. Daarbij viel hun oog op een zwart doosje dat op de grond van onze glazen liftschacht lag. Dan denk je bij jezelf: het zal toch niet? Na wat overleg met de vraag wie de schacht ging betreden, bleken er in het doosje alleen enkele gebruiksaanwijzingen en reserveschoefjes te zitten. Dat was wel even een spannend moment, dat gelukkig eindigde in een hartelijke lach.'
'Dan denk je bij jezelf: het zal toch niet?'
Wat zijn voor jou de krenten in de pap?
'Het meest uitdaagend zijn vaak de evenementen buiten onze reguliere programmering. We zijn achter de schermen meestal de hele dag aan het rennen om de creatiefste dingen mogelijk te maken in een nieuw pand met veelal nieuwe apparatuur. Dan moet je oplossingsgericht kunnen werken en snel kunnen schakelen. Zo moesten we laatst kort voor aanvang van een evenement een heuse karaokecaravan in de entreehal plaatsen en belandden we een paar dagen eerder in een ware speurtocht door het gebouw naar een onvindbare bierleiding die verschoond moest worden. Van die dynamiek kan ik erg genieten.'
Hoe ziet voor jullie de zomerperiode eruit?
De zomerperiode is voor ons van enorm belang, omdat het theater als het ware door een APK heengaat. We benutten deze tijd voor het uitvoeren van jaarlijks onderhoud, denk aan het nalopen van de luchtinstallaties, de houten vloeren en certificaten van bepaalde apparatuur. Dat doen we in afstemming met de afdeling Techniek. Want het gebouw is dan nog maar net open, maar veel techniek is al in een vroeg stadium in het gebouw gehangen en daarom al bijna twee of drie jaar oud. Daarnaast zullen we onze handen nog vol hebben aan het inrichten van de magazijnen, personeelskleedkamers en kantoren.'

Krijgt de vloer nog een opknapbeurt?
'De houten vloer is inderdaad aan zijn onderhoudsronde toe. In de zomerperiode gaan we daarom in maar liefst vier weken tijd álle houten vloeren in het pand - van de kantoren tot het podium in de Casinozaal - opnieuw schuren en in de olie zetten. Een giga-klus die nodig is om wederom een prachtige vloer te hebben. Daarna blijven we hem onderhouden en nemen we voorzorgsmaatregelen zoals, dopjes onder stoelen en tafels om nieuwe krassen tegen te gaan. De vloeren op de podia worden sowieso elk jaar opnieuw geschuurd en geolied. Met alle decorstukken, technische apparatuur en bier die over de vloeren heen gaan is dat wel noodzakelijk.'
Waarom zijn de entreedeuren bij binnenkomst zo zwaar?
'De tweede rij deuren bij de ingang is inderdaad erg zwaar. Daar zat in het begin een logische gedachte achter, omdat het niet wenselijk is dat ze bij elk zuchtje wind openklapperen. Erg gastvrij is het echter niet. We zijn daarom hard op zoek naar een goede oplossing. De deur staat al op zijn meest lichte openingstand, maar dat lijkt niet voldoende. We overwegen nu nieuwe deurdrangers, die stevig genoeg zijn om een briesje te weerstaan en tegelijkertijd licht genoeg zijn om gemakkelijk binnen te lopen. Ik nodig u van harte uit om in het nieuwe seizoen, vanaf september, te komen kijken naar het eindresultaat.'