Wachten op Godot
Het Nationale Theater
Prijzen
- Jongeren t/m 25 jaar (beschikbaar 48 uur voor aanvang) € 12,50
- Normaal (rang 1) € 27,50
- Normaal (rang 1) € 27,50
- Normaal (rang 1) € 27,50
- Normaal (rang 1) € 27,50
- Normaal (rang 2) € 23,00
- Normaal (rang 2) € 23,00
- Normaal (rang 2) € 23,00
- Normaal (rang 2) € 23,00
- Normaal (rang 3) € 19,50
- Normaal (rang 3) € 19,50
- Normaal (rang 3) € 19,50
- Normaal (rang 3) € 19,50
- Vriendenprijs (rang 1) € 22,50
- Vriendenprijs (rang 1) € 22,50
- Vriendenprijs (rang 1) € 22,50
- Vriendenprijs (rang 2) € 18,00
- Vriendenprijs (rang 2) € 18,00
- Vriendenprijs (rang 2) € 18,00
- Vriendenprijs (rang 3) € 14,50
- Vriendenprijs (rang 3) € 14,50
- Vriendenprijs (rang 3) € 14,50
- Vriendenticket (rang 1) € 27,50
- Vriendenticket (rang 1) € 27,50
- Vriendenticket (rang 1) € 27,50
- Vriendenticket (rang 2) € 23,00
- Vriendenticket (rang 2) € 23,00
- Vriendenticket (rang 2) € 23,00
- Vriendenticket (rang 3) € 19,50
- Vriendenticket (rang 3) € 19,50
- Vriendenticket (rang 3) € 19,50
Programma
- Inleiding 19:00 uur
- Aanvang voorstelling 20:00 uur
- Met pauze
- Einde 22:10 uur
Extra informatie
Inclusief drankje
Er is ook de mogelijkheid om een kaartje te kopen voor de inleiding om 19:00
Het beste toneelstuk allertijden komt naar Den Bosch! Een must-see in het gloednieuwe theater is Het Nationale Theater, het grootste reizende theatergezelschap van Nederland. In 2009 regisseerde Erik Whien Wachten op Godot al, toen zijn eerste Beckett-regie. Inmiddels is hij dé Beckett-regisseur van deze tijd en zet Whien opnieuw zijn tanden in dit poëtische, absurde en grappige meesterwerk, dat eeuwig blijft intrigeren.
Acteurs Jaap Spijkers, Mark Rietman, Bram Coopmans en Joris Smit spelen het stuk uit 1953, dat de doorbraak betekende van de beroemde absurdistische schrijver Samuel Beckett.
Twee mannen met bolhoed, Vladimir en Estragon, zitten op een landweg bij een boom. Ze wachten op een zekere Godot en doden hun tijd met grote vragen en kleine bezigheden. Ene Pozzo komt langs, die een andere man, Lucky, aan een touw meesleept. Als zij na een wonderlijk gesprek weer vertrekken, valt er niets anders te doen dan verder te wachten. Ondertussen verstrijkt de tijd. Het wordt nacht, een nieuwe dag breekt aan. In onwetendheid blijven Vladimir en Estragon wachten, ‘want als hij komt, dan zijn we gered’.
“Met Beckett is de cirkel pas echt rond wanneer je terugkeert naar het begin. Al zijn werk gaat in essentie over tijd. Door dit stuk na vijftien jaar nogmaals te regisseren, ga ik in feite in dialoog met mezelf. De teksten van Beckett durven grote vragen te stellen. Wat doen we hier? Hoe geven we het leven zin? Ik ben de afgelopen jaren dichter bij mijn eigen kern gekomen. Door het verlies van dierbaren, door dat besef van eindigheid, komt er een andere werkelijkheid op tafel te liggen. We zijn hier maar kort, laten we het niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Vanuit dit gegeven ga ik een tweede keer dit onwaarschijnlijk mooie stuk in.” Aldus Erik Whien
HNTpodcast Talk Dirty To Me
Bij het iconische toneelstuk Wachten op Godot van Samuel Beckett is seks misschien wel het laatste waar je aan denkt. Maar is dat niet vreemd, als het een stuk is dat over het leven gaat? Aflevering 2 van Talk Dirty To Me onderzoekt hoe seksloos Godot eigenlijk is en hoe seksualiteit verandert als je ouder wordt. Met acteur Jaap Spijkers en Beckxpert Sem Anne van Dijk.
Inleiding crash course Beckett
Regisseur Erik Whien waagt zich telkens weer aan een stuk van de Ierse toneelschrijver Samuel Beckett. Over de toneelteksten van Beckett wordt vaak heilig gedaan. Dit voorprogramma biedt je handvatten om je tot zijn werk te verhouden. De filosofische stroming en de historische context komen aan bod, zijn strikte regieaanwijzingen en welke vrijheden die opleveren. En wat is het verschil tussen zinloos en absurd? In deze crash course word je in een half uur Beckett-kenner!
Beeld: Anne Claire de Breij
Repetitiefoto's: Koen Veldman
- Let op: de prijs is exclusief €2,85 transactiekosten.
In de pers
“Deze zachtaardige versie is vermakelijk én mistroostig”
“Grappig en troostrijk door subliem spel”
“Een stuk dat je doet voelen hoe vreemd het is om mens te zijn, en dat je tegelijk onbedaarlijk kan laten lachen om jezelf.”
“Bram Coopmans en Joris Smit zijn een gedroomd duo”
“Mark Rietmans groteske mimiek en lichaamstaal verwijzen naar de onhandigheid van Charlie Chaplin en Buster Keaton uit het tijdperk van de zwijgende film.”
“Laat je verrassen door het goede spel, de goede tekstbehandeling en de goede regie”