In hun zoektocht naar klankschoonheid en onverwachte timbres putten componisten overal inspiratie uit. Van een exotisch instrumentarium en niet-westerse stemmingen tot zelfgebouwde muziekinstrumenten. Asko|Schönberg komt met een sprankelende concertavond vol ongehoorde klankkleuren. Eigentijdse muziek met meer dan een vleugje Oosters mysterie.
De vier componisten komen uit alle windstreken, maar delen een voorliefde voor het uitzonderlijke timbre. De Nederlandse componist Wilbert Bulsink gooide in 2018 hoge ogen met zijn zinsbegoochelende harpconcert Spelingen, waarin Miriam Overlach de harp met schuursponsjes te lijf gaat. Bulsink is bovendien een van de prominente leerlingen van Daan Manneke die een van de centrale componisten is tijdens November Music 2019. Bulsinks bijzondere harpconcert beleeft een welverdiende reprise, nu in een exclusieve bewerking voor ensemble.
Met de Chinees-Amerikaanse Huang Ruo, voormalig composer-in-residence van het Concertgebouw Amsterdam, heeft Asko|Schönberg inmiddels een hechte band opgebouwd. Van zijn hand klinkt The Lost Garden (Chamber Concerto no. 2).
De Tsjechische Ondřej Adámek maakte furore met zelfgebouwde instrumenten, zoals de Airmachine. Zijn nieuwe Lost Prayer Book, mede gecomponeerd in opdracht van Asko|Schönberg en November Music, is een soloconcert voor het Chinese mondorgel sheng. Niemand minder dan de shengvirtuoos Wu Wei - in 2014 en 2016 nog te gast tijdens November Music - brengt zijn kunsten ten gehore. De Koreaanse Unsuk Chin, een van de spraakmakendste componisten van deze tijd, creëerde met haar Fantaisie Méchanique een verkwikkende paradox van vrije improvisatie en rigide structuur.