Salomonsoordeel
Ilay den Boer
Overige speeldata
Prijzen
- Normaal € 26,50
Programma
- Aanvang voorstelling 19:30 uur
- Met pauze
- Einde 22:30 uur
Extra informatie
Exclusief drankje
Theater- en documentairemaker Ilay den Boer dook het afgelopen jaar in de wereld van de asielprocedure. Hij ging langs bij het asielzoekerscentrum, deed research als beslis- en gehoormedewerker bij de IND en werkte als griffier in opleiding bij de Rechtbank Amsterdam. In het voorjaar van 2021 organiseerde hij huiskamervoorstellingen om de complexiteit en dilemma’s van deze procedure bloot te leggen. In september kun jij getuige zijn van het eindresultaat van zijn bijzondere theaterproject!
Waar halen we de wijsheid vandaan voor een Salomonsoordeel?
Een Salomonsoordeel is afkomstig uit het Bijbelse verhaal over koning Salomon. Om te kunnen beslissen wie van de twee vrouwen tegenover hem de echte moeder was, kondigde hij aan de baby in tweeën te snijden vanuit de gedachte dat de echte moeder instinctief zou reageren. Hij zocht naar een alternatieve, niet rationele strategie, waarschijnlijk omdat er binnen zijn wet en procedure geen manier was om te beslissen in zo’n cruciale zaak.
Wanneer Hassan, een goede vriend van Ilay den Boer uit Gaza, wordt afgewezen door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), besluit Ilay te willen leren over de asielprocedure en te zoeken naar de logica erachter. Na zeven maanden werken bij de IND leert hij de Nederlandse asielprocedure te begrijpen en waarderen. Anderzijds vindt hij, tussen alle kennis die hij opdoet om het systeem te doorgronden, niet altijd de antwoorden. Net zoals de baby in de mythe van het Salomonsoordeel, dreigt Ilay verscheurd te worden: als een goede vriend van Hassan weet hij dat het leven van zijn vriend in gevaar zal zijn in Gaza. Als een opgeleide hoor- en beslismedewerker realiseert hij zich dat hij Hassan’s asielrelaas ongeloofwaardig zou hebben verklaard en ook zou hebben afgewezen.
De drive om de asielprocedure volledig te doorgronden voerde Ilay langs het asielzoekerscentrum, de IND én de Rechtbank Amsterdam. Daarna bezocht hij burgers, uitgeprocedeerde asielzoekers, experts en politici in hun huiskamers om zijn verhaal te vertellen en om samen na te denken.
En nu, als eindbestemming van dit proces, nodigt Ilay zijn vriend Hassan uit op het toneel om samen met zijn IND-mentor Peter én het publiek zich af te vragen waar wij met elkaar de wijsheid vandaan moeten halen voor een Salomonsoordeel. Hoe pakken wij met elkaar de verantwoordelijkheid?
De Volkskrant
De Volkskrant heeft Ilay anderhalf jaar lang gevolgd in zijn zoektocht naar antwoorden bij de IND. Van de eerste dag van zijn opleiding tot nu, aan de vooravond van zijn nieuwe voorstelling Salomonsoordeel. "In die zestien lange maanden van intensieve research en morele verwarring wordt zijn wereldbeeld flink op de proef gesteld en moet hij veel van zijn oude overtuigingen ingrijpend herzien. En onderweg steekt de IND daar misschien ook nog iets van op." vertelt Herien Wensink, journalist bij de Volkskrant. Benieuwd naar het hele artikel? Lees hier alles over de raportage.
Ilay den Boer:
TG Ilay werd in 2011 opgericht door theatermaker Ilay den Boer (1986) en producent Denise Harleman (1986). De voorstellingen zijn documentair: ze baseren zich op persoonlijke ervaringen en verhouden zich tot de maatschappelijke actualiteit. Doel van de projecten en werkwijze is om tot in de haarvaten van een onderwerp terecht te komen. Maar bovenal een doorvoeld beeld te schetsen dat recht doet aan een complexe maatschappij. Zo werkte Ilay den Boer o.a. bij een AZC en Het Leger des Heils om geïnspireerd op deze ervaringen theater te maken.
In het verleden maakte Ilay den Boer de succesvolle reeks Het Beloofde Feest over zijn geboorteland Israël. De reeks speelde in binnen- en buitenland. Het boek Het Beloofde Feest dat hij met Jurjen Sytsma schreef werd in 2018 uitgebracht door Uitgeverij Meulenhoff.
Credits
research, concept, regie en spel: Ilay den Boer | spel: Ilay den Boer, Peter & Hassan | creatief en uitvoerend producent en proces dramaturg: Denise Harleman, FUTURABILITY | dramaturgie: Maya Arad Yasur |eindregie en muziek: Paul Koek | componist: Gerjan Piksen | scenografie: Wikke van Houwelingen en Marloes van der Hoek | producent: TG Ilay | coproducenten: Likeminds en Het Zuidelijk Toneel | met dank aan: het Ministerie van Justitie en Veiligheid & Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) Den Bosch.
Fotografie: Paulina Matusiak & Eddy Wenting
Vormgeving: Studio Matusiak
Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door het Theater aan de Parade fonds.
- Let op: de prijs is exclusief €2,85 transactiekosten