Theater aan de Parade zet thema ‘identiteit’ op de agenda
10 nov 2022 - Na klimaat en het verleden legt Theater aan de Parade komend seizoen een vergrootglas op het onderwerp ‘identiteit’. Hierbij gaat het theater op zoek naar antwoorden op belangrijke vragen als ‘Wie ben je? Mag je jezelf zijn? En durf je jezelf te zijn?’. Dit doet ze door haar bezoekers een reeks voorstellingen aan te bieden die dit thema raken. Van het koloniale verleden tot homoseksualiteit en de kerk. En van een theatercollege over jezelf tot Nederlanderschap door de ogen van ‘de ander’. De identiteitsvoorstellingen zijn vanaf 8 november a.s. te zien in HAL8-Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch en in PERRON-3 inRosmalen. Kaarten zijn te koop via de website van Theater aan de Parade.
Nieuw thema: identiteit
“In ons grote aanbod zitten vaak voorstellingen die over hetzelfde thema gaan.
Onderwerpen wij waar wij als theater groot belang aan hechten”, aldus Bregtje Radstake,
Hoofd Programma bij Theater aan de Parade. “Vorig jaar hebben we het thema Klimaatmakers geïntroduceerd, waarin we met een reeks voorstellingen verschillende perspectieven op de klimaatcrisis hebben belicht. Daarna vormden we met Verken het Verleden
hét podium voor verhalen en perspectieven uit het verleden, omdat we ervan overtuigd zijn
dat het belangrijk is om het verleden te blijven vertellen. En nu zetten we identiteit op de
agenda, omdat het een thema is wat veel mensen bezighoudt. Zeker bij jongeren.”
Knowing me, knowing you
Bregtje gaat verder: “Er zijn talloze factoren van invloed op hoe je in de wereld staat en hoe
je naar een ander kijkt. Waar je wieg staat, of je gelovig bent, hoeveel geld je hebt, wie je
ouders zijn, wat je geaardheid is, ze bepalen wie je bent, hoe je kijkt en hoe je je verhoudt
tot de mensen om je heen. Maar wie bén je? Mag je jezelf zijn? En durf je jezelf te zijn?” Met
een reeks voorstellingen gaat Theater op de Parade samen met haar bezoekers op zoek naar
antwoorden op deze belangrijke identiteitsvragen. Dit najaar staat op het programma:
Angry Young Men (toneel)
Theatermaker Floris van Delft maakt samen met rapper Winne een voorstellingen over
jongens die opgroeien in een wereld waar ze hun plek niet kunnen vinden. In een spannende
mix van hiphop en theater voeren twee jongens een aangrijpend gesprek met hun moeders.
De ene jongen zit vast. De ander is dood. Vlijmscherp theater over leven aan de onderkant.
Naeeda Aurangzeb (special)
Hoe is het om Nederlander van kleur te zijn? De in Pakistan geboren journalist, presentator
en schrijver Naeeda Aurangzeb schreef het op: elke dag een keiharde belediging of
misplaatste grap die ze naar haar hoofd geslingerd kreeg. Theaterspecial 365 DAGEN IK is
een verlengstuk van haar boek. In de voorstelling neemt ze je mee in wat deze vileine
opmerkingen met haar doen en laat ze zien hoe ze die stuk voor stuk gevat pareert.
Door de schaduw heen (toneel)
In deze persoonlijke en rauwe muzikale monoloog neemt theatermaker Dilan Yurdakul je
mee in haar worsteling met haar depressie en identiteit. Kun je je door de schaduwen heen
vechten en jezelf opnieuw uitvinden? Dilan stelt confronterende en gênante vragen en is
niet bang voor de antwoorden. Door de schaduw heen werd door de wijkjury van het
Nederlands Theater Festival geselecteerd als beste voorstelling van 2020.
Queer Planet (toneel)
Wat moet je doen als je verliefd bent op je macho vriend? Als je je niet langer als meisje wilt
gedragen? Hoe ga je om met ‘in between’ en in de war zijn? Confetti-voorstelling Queer
Planet laat geen vraag onbesproken en rekent af met ieder hokje. Een knallende
performance met acts, songs én DJ.
Saman Amini’s Integratieplan (cabaret)
Na zijn veelgeprezen voorstellingen A Seat at The Table en Samenloop van
Omstandigheden is theatermaker, performer en muzikant Saman Amini (1989) terug met
zijn eerste cabaretsolo. In Saman Amini’s Integratieplan zet hij op hilarische, intieme en met
vlagen pijnlijke wijze uiteen hoe we omgaan met elkaar in onze multiculturele samenleving.
Club Guy & Roni Invites: Mohamed Yusuf Boss + Lunatics & Poets (dans)
In ‘LABA’ verkent choreograaf en danser Mohamed Yusuf Boss het onderwerp ‘thuis zijn’
vanuit de fundamenten van Hiphop en onder andere de Afrikaanse dansstijlen Pantsula en
Jaandheer, en de Haka van de Maori. Lunatics & Pets belicht in ‘Postcards from a better
place’ de donkere kant van de mens.
De identiteitsvoorstellingen zijn vanaf 8 november a.s. te zien in HAL8-Brabanthallen in
‘s-Hertogenbosch en in PERRON-3 in Rosmalen. Tickets vanaf: € 12,50. Ga voor meer
informatie en kaarten naar: www.theateraandeparade.nl/themas.